torsdag 30. august 2012

Sjokoladekake grov




Da har vi vært gjennom en bursdagshelg, og noen påfølgende hektiske dager, så det har ikke vært tid til å legge ut noen nye oppskrifter før i kveld. Men selv om den siste uken har vært hektisk har jeg husket å ta bilder av resultatene mine, riktig nok kun kakene, men det blir litt kjedelig å legge ut nesten like middagsretter som har vært lagt ut tidligere.

Som seg hør og bør i en barnebursdag må man ha sjokoladekake, og barna ble mine "forsøks kaniner" på ny sjokoladekakeoppskrift. Jeg byttet ut hvetemelet med grovt mel og sukkeret med sukrin. Og etter min erfaring er også barna de beste dommerne, selv om de ikke sier høyt om de syns det er godt eller ikke, så viser de det ganske tydelig ved å enten be om et stykke til eller ikke spise opp kaka.


Ingredienser:

500 gr sukrin
4 egg
2 dl kefir
3 dl melk
300 gr sammalt hvete
150 gr sammalt spelt
3 ts vaniljepulver
300 gr smeltet smør
2 plater mørk kokesjokolade



Pisk egg og sukrin til luftig eggedosis, og bland inn melk og kefir.
Bland så inn alt det tørre og rør godt, tilsett så smeltetsmør og rør til en jevn røre, tilsett kokesjokoladen tilslutt.
Hell røren over i en smurt form og stek på 200 grader i ca 45 minutter


Sjokoladeglasur:

100 gr smør
300 gr sukrinmelis
1 plate mørk kokesjokolade

Pisk sammen smør og sukrinmelis til en jevn krem. Smelt sjokoladen i vannbad eller micro. Bland sjokoladen inn i smørkremen.
Blir kremen for tykk kan du spe på med litt melk eller kaffe.



Pynten har jeg jukset med, det er en sukkermasse kjøpt på Panduro som jeg har kjevlet ut og trykket ut motiver. Men ungene syntes pynten var så fin at halvparten av den var spist opp før vi skulle spise kake. Barn er og blir barn ;-)

Barnas dom var at de som ikke pleier å spise opp gjorde det ikke nå heller, mens de som alltid ber om er stykke til gjorde det denne gangen også, så da anser jeg kaken for å være godkjent.
Selv syns Lars og jeg den var god, emn smakte annerledes enn hva vi er vant til, og jeg syns den ble litt tørr, men det er det lett å gjøre noe med, så neste gang jeg skal bake denne kaken skal jeg ha mere væske i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar