søndag 22. juli 2012

Gratinert grønnsaksform

Gårdsdagens middag besto av Gratinert grønnsaksform og grillet mørbrad biff. Det smakte helt fortreffelig, og anbefalles virkelig, enten som en ren vegetarrett eller som vi valgte: med grillet mørbradbiff eller annet godt kjøtt.

Ingredienser til fire porsjoner:

2 ss olivenolje
2 hvitløkfedd, presset
1 stor løk, hakket
1 rød paptika, renset og hakket
1 squash, skåret i terninger
1 ts blandede tørkede urter
400 gr hermetiske hakkede tomater
2 ss tomatpure
400 gr hermetiske røde bønner, skylt og avrent
200 gr asparges
75 gr grovbrødsmuler
2 ss hakket frisk persille

Først varmet jeg opp 1 ss av oljen i en stor panne og tilsatte hvitløk, løk, paprika, squash, gulrøtter og søtpoteter. dette stekte jeg forsiktig under omrøring i noen minutter, til grønsakene begynte å bli gylne.
Deretter tilsatte jeg tørkede urter, laubærblad, tomater, tomatpure og bønner, og lot dette få et oppkok, dekket med lokk og lot det stå å småkoke i ca 30 minutter, til grønnsakene var møre. Aspargesen hadde jeg oppi da det gjensto 10 minutter av koketiden. 
Etter dette må du ha grønsakene over i ildfastform, dette trengte ikke jeg da jeg brukte stekepanne jeg kan ta av håndtaket på for så å kunne sette panna inn i ovnen.

Mens grønsakene kokte, blandet jeg brødsmuler og persille sammen, dette fordelte jeg utover grønsaksblandingen før jeg satt den på øverste rille i stekovnsgrillen, og lot de steke til brødsmulene var gylne.

Mens jeg gjorde i stand grønsakene, gjorde Lars klar grillen, og da jeg satt formen i stekovnen, la han kjøttet på grillen.
Som saus/dressing valgte vi å bruke kryddersmør kjøpt ferdig på Maxi mat.
Dette var et helt forteffelig måltid med super gode grønsaker og verdens beste biff. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar