søndag 11. november 2012

Suksessterte uten sukker

Alle som følger meg vet at her er det ikke mye sukker å oppdrive, men kake til kaffen er det lov å unne seg i blandt, samt at det dukker opp noen bursdager i ny og ne, og da fortjener alle en god kake, så her kommer en sukkerfri og lavkarbo variant av suksessterte.

Ingredienser kakebunn:

250 gr finhakkede mandler
50 gr finhakkede valnøtter
50 gr tagatesse
6 eggehviter

Pisk eggehvitene og tagatessen helt stiv (du skal kunne snu bollen på hodet uten at det renner ut)
Rør forsiktig inn nøttene for hånd, og legg det over på bakepapir. (Du trenger ikke kakeform). Dette stekes på 120 grader i ca45 minutter, (den lave temperaturen og lange steketiden er for at tagatessen ikke skal karamellisere seg).

Ingredienser kremen:

6 eggeplommer
20 gr tagatesse
15 dråper vaniljestevia (eller mer tagatesse, jeg brukte tagatesse)
2 dl fløte
0,5 gr jbkm (johannesbrødkjernemel)
150 gr smør, kuttet i terninger.

Rør eggeplommene, fløten, tagatessen, steviaen og jbkm sammen. Rør godt og hele tiden under oppvarming på middels varme. Når det så vidt begynner å koke, trekker kjelen av platen og rører videre. Tilsett så smøret og rør det inn i den varme sausen. Rør godt, smøret skal ikke smelte synelig, men blandes inn i kremen.

Sett kremen til kjøling til kaken er avkjølt. Ha kremen over på kakebunnen og pynt med bær eller revet sjokolade. Jeg har brukt blåbær.

Serveres med en kopp nytraktet eller presset kaffe til.

2 kommentarer:

  1. Hei.jeg har en som har melkeallergi. Kan jeg bruke soyafløte istedenfor vanlig fløte? D er vel en type matfløte, men d finnes også en slags kremfløte som er tilsatt sukker. Skulle helst hatt uten sukker.. Vivian

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg har ingen erfaring med soyaprodukter, men vil tro at det ikke er noe problem. Prv det ut, og gi meg gjerne tilbakemelding på resultatet.
    Hvis du går inn på min nye blogg: http://suntoglett.com så vil det etterhvert komme flere allergirettede bakevarer

    SvarSlett