lørdag 3. november 2012

Gresskarmos med salvie, chili og parmesan.

Som de fleste har fått med seg har det vært halloween denne uka, og i den anledning ble det kjøpt inn gresskar for å lage gresskarhode. Og jeg syns det ble for dumt å kaste kjøttet i gresskaret bare fordi jeg hverkan hadde laget noe med gresskar før, eller smakt det for den saks skyld. Så da satt jeg meg ned å googlet gresskar, og på Frukt.no fant jeg denne oppskriften:

Ingredienser:

1 1/2 kg gresskar
4 ss smør
10 blader frisk salvie (jeg brukte ca 2 ss tørket)
1 hakket rød chili
3 ss revet parmesan
1 boks cottage chees (original oppskriften sa 6 ss creme fraiche)
Smak til med sat og pepper




Smelt smøret i en kjele på svak varme og tilsett salvien, og la dette surre i ca ett minutt.
Skjær gresskar i passe store biter, hakk cilien og ha dette oppi kjelen. La dette surre på svak varme til gresskarbitene er mye nok til å moses, dette tar ca 30 minutter. Rør om av og til. Mos gresskarterningene og rør inn parmesanen og cottage cheesen (eller creme fraishe)

Gresskarmos passer til all mat du ville hatt f.eks kålrotstappe eller potetmos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar