lørdag 13. oktober 2012

Grov pølse og makaronigrateng i UltraPro

Jeg prøver så godt jeg kan å gjøre den barnevennlige maten litt sunnere også, og lettest er det med middagen. Der jeg skal lage diverse sauser med mel i, så er det jo bare å bytte ut fint hvetemel med grovere mel. Og det er det jeg har gjort med denne pølsegratengen.


Ingredienser:

250 gr ukokt fullkorns makaroni
600 gr finhakkede middagspølser
150 gr margarin
100 gr sammalt hvete
50 gr sammalt spelt
8 dl melk
2 ts salt
1 ts muskat
2 eggeplommer
2 eggehviter
Knust kavring eller brødrasp




Kok makaronien etter annvisning på pakken, sil av vannet og skyld i kaldt vann. La det renne godt av. Smelt margarinen, og bland inn melet. spe på melken og gi sausen et oppkok. Smak til med salt og muskat. La sausen kjøle seg ned og tilsett eggeplommene.
Pisk eggehvitene stive og bland forsiktig inn i sausen.
Tilsett så makaroni og pølsebiter. Ha blandingen over i ildfast form, jeg bruker den fine UltraProen jeg har forelsket med så veldig i, og strø litt brødrasp over.
Stekes midt i ovnen på 225 grader i ca 30 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar